Jak współpracować z księgowym?

biuro rachunkowe Warszawa

SOLIDNA WSPÓŁPRACA

Przedstawiamy kilka praktycznych porad aby nasza współpraca była zoptymalizowana. Przede wszystkim każdy przedsiębiorca powinien znać i pilnować pewnych terminów (dat), do których powinien opłacać naliczane przez nas zaliczki na podatek dochodowy, składki ZUS czy wysokość podatku należnego VAT.

Do kiedy przynosić dokumenty do biura rachunkowego?

Pierwszym istotnym terminem do owocnej współpracy jest czas dostarczenia dokumentów do biura rachunkowego. Nieprzekraczalny termin uzyskania od Państwa dokumentów to 7 dzień miesiąca. Związane to jest z obowiązującymi datami sporządzania i wysyłania deklaracji. Zaznaczamy, że wcześniejsze otrzymanie dokumentów usprawnia pracę biura rachunkowego.

Terminy podatku dochodowego:

• Do 7 dnia każdego miesiąca – wpłacasz podatek jeżeli jesteś na Karcie Podatkowej
  • Do 20 dnia każdego miesiąca – wpłacasz podatek jeżeli rozliczasz się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Terminy podatku VAT:

• Do 25 dnia każdego miesiąca należy rozliczyć podatek VAT za pomocą formularza VAT-7, który dla Ciebie wygenerujemy. Kwota do zapłaty to nadwyżka podatku należnego nad naliczonym.
  • Do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu wystąpienia   zdarzeń gospodarczych należy rozliczyć w formie elektronicznej VAT-UE.*
  • Do 25 dnia każdego miesiąca wysyła się jednolity plik kontrolny (JPK).

*Jeżeli w Twojej działalności wystąpiły zdarzenia typu:

• wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów;
  • wewnątrzwspólnotowa sprzedaż usług;

Zaznaczamy, że wszelkie formularze VAT-7, VAT-UE, pliki JPK wysyłamy przez nasz program księgowy w formie elektronicznej, po uprzednim otrzymaniu od Ciebie upoważnienia. Wystarczy, że wypełnisz dla nas formularz UPL-1(6) (kliknij by ściągnąć) czyli pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej i złożysz go w Twoim Urzędzie Skarbowym. Formularz ten należy złożyć jak najszybciej abyśmy mogli już od początku naszej współpracy wysyłać deklaracje drogą elektroniczną a Ty nie będziesz marnować więcej czasu na urzędowe kolejki.

Terminy ZUS:

• Jeżeli nie posiadasz pracowników – do 10 dnia każdego miesiąca należy odprowadzić naliczane przez nas składki za pracodawcę czyli Ciebie.
  • Jeżeli zatrudniasz pracowników – do 15 dnia każdego miesiąca należy odprowadzić naliczone przez nas składki zarówno za Ciebie jak i Twoich pracowników.

Jakie dokumenty przynosić do biura rachunkowego?

Warto też wiedzieć czym są dokumenty księgowe, które będziesz zobowiązany dostarczyć do naszego biura. Poniżej przedstawiamy podział dokumentów na dokumenty generujące Twój przychód i koszt.

Przychody

Dokumenty na podstawie których księgujemy Twój przychód to:

• faktura vat sprzedaży i korekta (jeżeli jesteś podatnikiem podatku VAT)
  • faktura sprzedaży i korekta (jeżeli jesteś zwolniony z podatku VAT)
  • rachunek (wystawiany na żądanie klienta; jeżeli nie posiadasz wynikającego z przepisów    obowiązku wystawiania faktury)
  • miesięczny raport kasowy, o którym z doświadczenia wiemy, że często zapominacie
  • dzienne zestawienie sprzedaży (w przypadku, gdy w ciągu dnia wystawiasz bardzo dużo faktur stworzenie takiego zestawienia jest dużym ułatwieniem)
  • ewidencja sprzedaży bezrachunkowej (jeżeli dokonujesz sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie posiadających działalności gospodarczej

Koszty

Dokumenty na podstawie których księgujemy Twoje koszty to:

• faktura vat zakupu i korekta
  • faktura zakupu i korekta